Przed zabiegiem operacyjnym nawet tym mało inwazyjnym zawsze towarzyszy nam strach. Niepokój, lęk i niepewność przed nieznanym jest czymś normalnym. Każdy z nas ma różne obawy oraz wyobrażenia, zazwyczaj boimy się bólu, tego że się nie obudzimy po operacji, lub jej efekt nas rozczaruje, a także będziemy czuć się gorzej niż przed zabiegiem.

Kompetentny lekarz powinien dokładnie poinformować pacjenta, na czym zabieg będzie polegał zabieg operacyjny, jak długo będzie trwał, a także o możliwych powikłaniach. Konieczne jest też zaszczepienie się przeciwko wirusowemu zapaleniu wątroby typu B. Pobyt w szpitalu sprzyja zakażeniu wirusem, dlatego warto profilaktycznie się zaszczepić.

Przygotowanie do zabiegu.

Do zabiegu warto przygotować się nie tylko praktycznie ale też teoretycznie. Niezbędna jest szczegółowa dokumentacja medyczna oraz aktualne wyniki badań. Warto zabrać również ze sobą osobistą koszulę/piżamę, kapcie ręcznik i przybory toaletowe. Czasami przy pobycie w szpitalu wymagane są także własne naczynia i sztućce. Przed każdym planowanym zabiegiem operacyjnym konieczna jest również konsultacja z lekarzem anestezjologiem. Poinformuje on pacjenta o planowanym znieczuleniu oraz poprosi o wyrażenie zgody, odpowie również na wszystkie pytania i wątpliwości.

operacja kręgosłupa

_ Podczas zabiegu operacyjnego _

Ogromny stres i niepewność podczas zabiegu mimo wszystkich zapewnień lekarzy towarzyszy również bliskim pacjenta. W zależności od rodzaju zabiegu chirurgicznego i jego złożoności, pacjent zazwyczaj tuż po jego wykonaniu czuje się osłabiony. Taki stan związany jest z zastosowaniem znieczulenia lub narkozy, a także utratą krwi oraz ranami powstałymi w wyniku operacji. Stan taki trwa przez pewien czas – zwykle od doby do tygodnia.

Rekonwalescencja.

Czas rekonwalescencji po operacji jest bardzo różny, a także zależny od ogólnego stanu zdrowia, wieku, a nawet płci pacjenta. Zazwyczaj jeszcze podczas pobytu w szpitalu, a później w domu pacjent musi przestrzegać zaleceń lekarzy zarówno tych związanych z wysiłkiem fizycznym jak i stosowanie diety lekkostrawnej.

W przypadku, często skomplikowanych, zabiegów chirurgicznych kończyn dolnych lub górnych po operacji, pacjent musi poddać się również serii zabiegów rehabilitacyjnych, aby w pełni odzyskać sprawność i siły.