Co oznacza termin „haluks”?

Haluks – inaczej paluch koślawy (łac. hallux valgus), to schorzenie stopy. Polega ono na zniekształceniu stawu śródstopno-paliczkowego palucha, wraz z którym występuje przyśrodkowe przesunięcie lub przerost pierwszej kości śródstopia. Statystyki pokazują, że z powodu palucha koślawego, cierpi około 3% populacji, z czego większość chorych stanowią kobiety (9 razy więcej zachorowań). Zazwyczaj pierwsze objawy notowane są jeszcze przed 20 rokiem życia. Najwcześniejsze symptomy w postaci deformacji nie powodują dolegliwości bólowych, jednak z czasem, w zmienionej okolicy pojawia się stan zapalny, będący ogniskiem bólu, przez który wiele osób decyduje się na operację haluksa. Haluksem określamy miejsce deformacji stopy – jest to wystający guzek, który składa się z kości śródstopia oraz tkanki miękkiej.

Uważa się, że powstawanie haluksów ma związek z przewlekłym noszeniem źle dobranego obuwia – głównie wąskich butów o mocno zwężających się czubkach. Tego typu obuwie powoduje nienaturalną pozycję stopy i jej palców. Przyczyną haluksów, może być także Choroba Heinego-Medina lub zapalenie stawów. Uważa się, że znaczną rolę w powstawaniu schorzenia mają czynniki genetyczne. Przyczynami haluksów mogą być także otyłość, stojący tryb życia oraz zawodowe uprawianie tańca klasycznego.

Po operacji haluksa

_ Stopa – po operacji haluksa _

Jakie są konsekwencje deformacji palucha (tzw. haluksa)?

Co prawda deformacje palucha nie zawsze prowadzą do konieczności operacji haluksa, jednak warto znać kilka wskazówek, które pomogą zapobiec temu bolesnemu i nieestetycznemu schorzeniu. Aby ustrzec się przed nim, należy przestrzegać pewnych zasad dotyczących wyboru butów. Kupując obuwie, zawsze należy je przymierzyć, mając w pamięci, że buty mogą różnić się rozmiarem, nawet jeśli mają taki sam numer i są produkowane przez jedną firmę. Przymiarki dobrze robić wieczorem – wtedy stopa ma największy rozmiar. Przed zakupem obuwia, dobrze przetestować je na terenie sklepu, aby mieć pewność, że są wygodne. Warto też pamiętać, iż stopa wraz z wiekiem często zmienia rozmiar (powiększa się), więc buty noszone lata temu, mogą nie być odpowiednie obecnie. Zazwyczaj jedna stopa jest większa od drugiej – rozmiar obuwia powinno dopasowywać się do większej stopy. Jednym z kardynalnych błędów, jakie popełniają kupujący, jest nabywanie zbyt ciasnego obuwia, wierząc, iż to się rozciągnie. Jeśli posiadasz buty, które uciskają palce – możesz spróbować zanieść je do szewca, aby ten rozciągnął obuwie.
Stosując się do powyższych rad, znacznie zmniejszasz prawdopodobieństwo konieczności operacji haluksów. Pamiętaj, jeśli zmiany są już widoczne – trzeba skonsultować się z lekarzem ortopedą, aby  zapobiec rozwojowi choroby.

Do strony głównej.