Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wielkie postępy poczyniła medycyna w ciągu ostatnich kilkudziesięciu czy też nawet kilkunastu lat. Niejednokrotnie zabiegi oraz terapie, które jeszcze za czasów naszych pradziadków leżały w sferze marzeń, w dzisiejszych czasach wykonywane są na co dzień w bardzo licznych placówkach.

Oczywiście niekiedy prowadzi to do pewnych nadużyć, mowa tutaj szczególnie o chirurgii plastycznej – sporo osób wiedząc, że mogą zdecydować się na różnego rodzaju zabiegi, podejmuje decyzje o operacjach zupełnie niepotrzebnych. Na szczęście bardzo często lekarze kładą kres ich marzeniom, nie pozwalając na wykonanie zbyt dużej ilości zabiegów chirurgicznych.

A jakie zabiegi przeprowadzane są najczęściej? Oto kilka z nich.

Czy haluks należy leczyć operacyjnie?

Operacja haluksa. Haluks to choroba zwyrodnieniowa polegająca na zniekształceniu stopy. Coraz więcej osób decyduje się na ich chirurgiczne usunięcie z prostych względów – duże haluksy uniemożliwiają kupno odpowiedniego obuwia, nie wspominając nawet o walorach estetycznych (czy też ich brakach). Taka operacja stopy jest stosunkowo prosta, choć oczywiście jak każdy zabieg chirurgiczny może wiązać się z różnego rodzaju komplikacjami oraz powikłaniami.

Operacja haluksa - stopa po zabiegu

_ Stopa po operacji haluksa _

Różnego rodzaju operacje kręgosłupa też nie należą do rzadkich. Operacja kręgosłupa niejednokrotnie musi być wykonana u pacjentów po wszelkiego typu wypadkach, na przykład komunikacyjnych, niekiedy takie zabiegi są wykonywane z przyczyn takich jak zwyrodnienia, które z wiekiem mogą pojawiać się u znacznej części pacjentów.

Endoproteza kolana – wstawiać czy nie?

Operacje na stawach również są bardzo popularne. Kto z nas nie słyszał o endoprotezie kolana? Dzięki możliwościom jakie daje nam wstawianie sztucznych stawów, ludzie, którzy jeszcze kilkadziesiąt lat temu skazani byliby na wózek inwalidzki, dziś normalnie chodzą. Oczywiście taki zabieg musi poprzedzać artroskopia kolan, jednak zazwyczaj nie ma w niej żadnych przeciwwskazań do wstawienia endoprotezy kolana.

Medycyna daje nam coraz to nowe możliwości na przedłużanie ludzkiego życia oraz poprawianie jego jakości. Korzystajmy z możliwości, jakie daje nam współczesna wiedza medyczna.