Pomimo iż chirurgia to dziedzina medycyny, która teoretycznie istnieje już od tysięcy lat, to dopiero ostatnich kilkadziesiąt lat to czas, kiedy zabiegi przeprowadzane są w taki sposób, że pacjent faktycznie ma duże szanse na wyleczenie. Przecież jeszcze stosunkowo niedawno (nasze prababcie, a niektórych nawet babcie na pewno pamiętają ten okres) zabieg chirurgiczny brzmiał jak wyrok.

endoproteza kolana

___ Wygląd endoprotezy kolana ___

Dziś jest już zupełnie inaczej. Dzięki temu, że współczesna medycyna ma dostęp do coraz to nowszych zdobyczy techniki, a badania diagnostyczne poszerzane są na coraz większą skalę, nie musimy martwić się o powikłania po zabiegach chirurgicznych. Oczywiście głupotą byłoby stwierdzenie, że w dzisiejszych czasach one nie występują – rzecz jasna, że występują, czy to ze względu na błąd operatora czy też na niedokładność jakiegoś testu, jednakże pojawiają się znacznie rzadziej i często da się je naprawić kolejną operacją.

Medycyna rozwija się cały czas.

Warto zatem docenić zdobycze medycyny. To właśnie dzięki niej coraz częściej osoby, które jeszcze kilkadziesiąt, jeśli nie kilkanaście, lat temu skazane byłyby na wózek inwalidzki dziś swobodnie chodzą. Dzięki temu, że w salach zabiegowych każdego dnia odbywa się niejedna operacja kręgosłupa, wiele osób, które mogłoby być sparaliżowane, wstaje z łóżek. Oczywiście odbywają się również nieco mniej poważne, ale równie ambitne zabiegi, takie jak na przykład operacja haluksa. Pomimo że operacja stopy nie brzmi jak zabieg trudny, dopiero niedawno udało się wyeliminować większość powikłań po tego typu zabiegach, a ludzie cieszą się na nowo odzyskaną swobodą chodzenia oraz dobierania estetycznie wyglądającego obuwia dokładnie tam, gdzie chcą.

Nowoczesne zabiegi.

Znaczną sławę zyskały również zabiegi takie jak wstawienie endoprotezy kolana albo jakiegokolwiek innego stawu, uwalniająca wielu starszych ludzi od bólu, towarzyszącego chodzeniu. Wystarczy, że przed zabiegiem wykonamy badanie o nazwie artroskopia kolan bądź jakiegokolwiek innego stawu, który ma być poddany zabiegowi i możemy kłaść się na stół operacyjny. Po takim zabiegu pacjenci przeważnie już po kilku miesiącach zapominają o bólu przy chodzeniu.