Uszkodzenia stawów, a w szczególności stawu kolanowego zdarzają się bardzo często. Wbrew pozorom nie dotyczą one tylko sportowców. Zarówno osoby starsze, jak i osoby, które po prostu pechowo stąpnęły, bądź potknęły się, mogą dostąpić urazu stawu kolanowego. Zazwyczaj jego ból jest tak dotkliwy, że udajemy się z nim do lekarza, który najczęściej proponuje nam wykonanie badania o nazwie artroskopia. Przedstawiamy dziś najpotrzebniejsze informacje dotyczące tego zabiegu.

Czym tak właściwie jest artroskopia?

Jest to zabieg chirurgiczny, który jednak wykonuje się z minimalną inwazyjnością. Umożliwia on obejrzenie stawu, najczęściej stawu kolanowego, od środka, w celu oceny uszkodzeń, które w nim nastąpiły.

Kiedy wykonywana jest artroskopia?

Jak wspomnieliśmy już wyżej, najczęstszym wskazaniem do wykonania tego badania są urazy, takie jak zwichnięcie stawu, naderwanie jednego z więzadeł czy też uszkodzenie łąkotki.

Czy zabieg wymaga znieczulenia?

Tak, jednak jest to znieczulenie miejscowe. Odbywa się on w sterylnych warunkach na sali operacyjnej, jednakże pacjent w większości przypadków jest przytomny i może oglądać przebieg zabiegu na specjalnym monitorze.

Czy artroskopia pozostawia po sobie blizny?

Nie. Najczęściej po wykonaniu badania pozostają dwie blizny, których długość nie przekracza 5 mm. Zazwyczaj już po niedługim czasie blizny stają się bardzo mało widoczne.

Jak długo jest zabieg?

Zazwyczaj artroskopia przeprowadzana jest w ciągu kilkudziesięciu minut. Oczywiście zależy to jednak od budowy anatomicznej pacjenta, zdolności lekarza oraz dokładności, z którą chce on obejrzeć nasz staw.

Czy po artroskopii mogą pojawić się powikłania?

Każdy zabieg ingerujący w ciągłość naszych tkanek wiąże się z pewnym ryzykiem powikłań, jednakże tutaj ryzyko jest niewielkie i w znacznym stopniu zależy od zdolności lekarza wykonującego badanie. Po badaniu może wystąpić krwiak kolana, zakażenie oraz ewentualna zakrzepica żylna.

Ile trwa rehabilitacja po artroskopii?

Około 3 – 4 tygodni, jednak pacjent do pracy (oczywiście mowa tu o pracy biurowej) wraca po około 1 -2 tygodniach.