Badania… Róbmy je, póki nie jest za późno.

Regularne wizyty kontrolne u lekarzy oraz dbałość o to, by nie ignorować żadnych objawów to podstawa wychwycenia różnego rodzaju schorzeń tak wcześnie, jak to tylko możliwe. Oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że większość naszego społeczeństwa w dzisiejszych czasach jest tak bardzo zabiegana, że ostatnie, co przychodzi jej do głowy w trakcie wolnego dnia jest stanie w niekończących się kolejkach przed gabinetem lekarza pierwszego kontaktu, a co dopiero przed gabinetem lekarza specjalisty.

operacja haluksza

__ Wizyta u lekarza __

Próba pogodzenia nauki lub studiów z pracą lub też dwóch miejsc pracy ze sobą, przy jednoczesnych staraniach, aby nie zaniedbać najbliższych, to twardy orzech do zgryzienia. Pamiętajmy jednak, że przynajmniej raz na jakiś czas musimy zająć się swoim organizmem, choćby tylko po to, żeby upewnić się, że ciągle jest w jak najlepszym stanie.

Co musi się stać, żebyśmy udali się do lekarza?

Oczywiście są objawy, których po prostu nie da się zbagatelizować i kiedy tylko się pojawią, to większość osób rzuca wszystko, co obecnie robi i udaje się na wizytę do lekarza. Są to na przykład haluksy, których pojawienia się nie sposób nie zauważyć. Kiedy chodzenie staje się coraz trudniejsze, a w zwykłym sklepie obuwniczym nie sposób znaleźć ani jednej pary butów, która pasowałaby na nasze stopy, najczęściej decydujemy się na jedyne możliwe rozwiązanie, jakim jest operacja haluksa. Ta właśnie operacja stopy, mimo że wymaga długotrwałej rehabilitacji, pomoże nam wrócić do normalnego stylu życia. Jednak są objawy mniej oczywiste, które często ignorujemy, na przykład ból kręgosłupa, który nie ustępuje po lekach przeciwbólowych. Może on wiązać się z koniecznością zastosowania leczenia operacyjnego.

Najważniejsze – nie lekceważmy pierwszych objawów.

Operacja kręgosłupa nigdy nie jest prosta, dlatego warto, abyśmy udali się do lekarza, kiedy tylko zauważymy pierwsze niepokojące nas objawy. Oczywiście część z nas będzie miała tyle szczęścia, że do lekarza uda się dopiero kiedy będzie potrzebna im endoproteza kolana lub biodra. Wystarczy wówczas wykonać kontrolne badanie, jakim jest artroskopia kolan i kłaść się na stół operacyjny.

Strona główna

Nie zapominajmy o badaniach

W dzisiejszych czasach nie sposób ukryć, jak bardzo zabiegani jesteśmy, niezależnie od tego, gdzie pracujemy lub uczymy się. Codzienne obowiązki, wśród których przeplatają się praca i rodzina, ewentualnie jakieś hobby, bardzo często uniemożliwiają nam znalezienie chociaż chwili czasu, kiedy to będziemy mogli na poważnie zainteresować się stanem naszego zdrowia. Zazwyczaj jeśli pojawiamy się u lekarza, to dlatego, że z naszym organizmem dzieje się coś, co widzimy i chcemy jak najszybciej się tego pozbyć.

Operacja kręgosłupa

_ Badania to podstawa _

Regularne badania to podstawa.

Doskonałym przykładem będą tutaj haluksy. Są one nieestetyczne i na dodatek bardzo utrudniają życie, nic więc dziwnego, że operacja haluksa to coś, na co decydujemy się łatwo i szybko. Skoro jednak znajdujemy czas na coś tak banalnego jak operacja stopy, to znaczy, że na poważniejsze badania również znajdziemy czas. Nawet jeżeli w ferworze życia codziennego i natłoku obowiązków wydaje nam się, że nie możemy poświęcić czasu na wizytę kontrolną u lekarza, skoro przecież nie odczuwamy żadnych przykrych dolegliwości, to pamiętajmy, że warto.

To, co z pozoru może wyglądać tylko na ból pleców spowodowany przespaniem nocy w niewygodnej pozycji może ostatecznie wymagać poważnego zabiegu jakim jest operacja kręgosłupa. Niewielka zmiana skórna, która może kojarzyć nam się z ugryzieniem przez owada, może być początkiem groźnej choroby. Oczywiście w naszym społeczeństwie znajdują się również osoby, które sprawiają wrażenie, że po prostu nie po drodze im z chorobą. Do lekarza trafiają dopiero w podeszłym wieku, kiedy na przykład odczuwają problemy ze stawami. Niezbędna jest wówczas endoproteza kolana lub też innego stawu, na przykład biodrowego. Ludzie ci najczęściej przychodzą na badanie, jakim jest artroskopia kolana, później na zabieg i to jest koniec ich przygody z lekarzami.

Pamiętajmy jednak, że jest to minimalny odsetek naszego społeczeństwa. Większość osób prędzej czy później zapadnie na jakieś poważniejsze schorzenie, dlatego warto, abyśmy przeprowadzali wszystkie regularne badania.

Powrót do strony głównej.

Badajmy się regularnie – będziemy żyć bez bólu.

Są wśród nas osoby, które panicznie boją się wizyty u lekarza. Nie należy tego mylić ze zwykłą niechęcią, którą jednak odczuwa większość z nas – nic w tym dziwnego, ponieważ w większości przypadków wizyta w gabinecie lekarskim oznacza dla nas to, że w naszym organizmie dzieje się coś nie tak i że trzeba będzie się z tym uporać. W każdym środowisku można jednak spotkać osoby, które lekarzy nie lubią jeszcze bardziej niż większość środowiska.

Dlaczego unikamy wizyt u lekarza?

Przyczyn ku temu może być wiele. Możliwe, że pamiętają z zamierzchłych czasów, że zostali w jakiś sposób skrzywdzeni (lub tak im się wydawało) w gabinecie lekarskim. Może pamiętają, że bliska osoba niedługo po tym, jak udała się do lekarza, pożegnała się z tym światem. Szczególnie wśród niektórych osób starszych panuje przekonanie, że od osób związanych w jakikolwiek sposób należy trzymać się z daleka.

Nic bardziej mylnego. Pamiętajmy, że regularne wizyty kontrolne oraz przeprowadzane badania pozwalają nam uniknąć wielu niepotrzebnych kuracji oraz zabiegów. Zwiększy się komfort życia.

Badajmy się regularnie.

Przykładowo, jeśli chcemy uniknąć zabiegu jakim jest operacja haluksa, warto uważnie obserwować swoje stopy. Wcześnie zauważone zmiany mogą być wyleczone odpowiednim obuwiem czy też wkładkami. Jeżeli jednak je zaniedbamy, powinniśmy liczyć się z tym, że prędzej czy później czeka nas operacja stopy, jeżeli kiedykolwiek chcemy jeszcze chodzić w normalny sposób. Podobnie jest z naszym kręgosłupem. Bardzo często ignorujemy dolegliwości bólowe z tego obszaru, tłumacząc je niewygodnym łóżkiem lub krzesłem, na którym spędzamy wiele godzin, pracując. Jeśli zaniedbamy to i nie zgłosimy się do lekarza, to możemy być pewni, że prędzej czy później czeka nas operacja kręgosłupa. Oczywiście są zabiegi, których nie da się uniknąć, takie jak na przykład operacja wstawienia endoprotezy kolana czy stawu biodrowego. Taka wymiana stawu, poprzedzona badaniem o nazwie artroskopia kolana, konieczna jest dla wielu osób w podeszłym wieku i przynosi bardzo wiele korzyści dotyczących jakości ich codziennego funkcjonowania.