Możliwości dzisiejszej medycyny: operacja haluksa.

Każdy, kto jest chociaż w miarę na bieżąco z wiadomościami z ostatnich lat doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak duże postępy uczyniła ostatnimi czasy światowa oraz polska medycyna. Bez problemu leczymy dziś choroby, które jeszcze kilkadziesiąt lat temu były śmiertelne dla większości osób, które na nie zapadły. Proponujemy testy diagnostyczne oraz badania genetyczne, które nie tylko są w stanie wykryć poważną chorobę w bardzo wczesnym jej stadium – mogą one dodatkowo zaprezentować nam, jakie jest prawdopodobieństwo, że w ogóle na nią zachorujemy.

Również możliwości chirurgów rosną niemalże z dnia na dzień. Co chwilę słyszymy o coraz to nowych, pionierskich zabiegach, które w znaczący sposób poprawiają długość oraz komfort życia pacjentów. Na poparcie tych słów, wspomnimy tutaj o kilku zabiegach, które wykonuje się w Polsce i na świecie wyjątkowo często, a które możliwe są stosunkowo od niedawna.

Po pierwsze będzie to operacja haluksa. Problem może wydawać się błahy, ale tylko dla osób, które nigdy nie borykały się z problemem haluksów. Trudności z chodzeniem, ból, nie wspominając już o braku możliwości doboru odpowiednich butów – wszystko to prowadzi to tego, że operacja stopy wydaje się być jedynym sensownym rozwiązaniem. Jeżeli przebiegnie ona pomyślnie, olbrzymi procent pacjentów stwierdza gigantyczną korzystną zmianę w ich życiu.

Również operacja kręgosłupa nie jest dziś niczym szczególnym. W starszym wieku często zdarzają się upadki oraz niefortunne uszkodzenia kręgosłupa, które da się naprawić tylko i wyłącznie za pomocą skalpela. Zazwyczaj są to jednak zabiegi, których nie musimy się lękać, gdyż przeprowadzane przez odpowiedniego lekarza, wiążą się z niewielkim ryzykiem niepowodzenia.

Oczywiście jednym z zabiegów, które znacznie poprawiają komfort życia pacjentów jest endoproteza kolana lub biodra. Wszczepienie nowego stawu niejednokrotnie daje zupełnie nowe życie osobom, dla których do tej pory ruch kojarzył się tylko i wyłącznie z bólem. Wystarczy jedynie przeprowadzić badania diagnostyczne, do których należy artroskopia kolan i rozpoczynać zabieg.

Co operujemy? Stopa, haluks, kręgosłup?

Każdy z nas doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wielkie postępy poczyniła medycyna w ciągu ostatnich kilkudziesięciu czy też nawet kilkunastu lat. Niejednokrotnie zabiegi oraz terapie, które jeszcze za czasów naszych pradziadków leżały w sferze marzeń, w dzisiejszych czasach wykonywane są na co dzień w bardzo licznych placówkach.

Oczywiście niekiedy prowadzi to do pewnych nadużyć, mowa tutaj szczególnie o chirurgii plastycznej – sporo osób wiedząc, że mogą zdecydować się na różnego rodzaju zabiegi, podejmuje decyzje o operacjach zupełnie niepotrzebnych. Na szczęście bardzo często lekarze kładą kres ich marzeniom, nie pozwalając na wykonanie zbyt dużej ilości zabiegów chirurgicznych.

A jakie zabiegi przeprowadzane są najczęściej? Oto kilka z nich.

Czy haluks należy leczyć operacyjnie?

Operacja haluksa. Haluks to choroba zwyrodnieniowa polegająca na zniekształceniu stopy. Coraz więcej osób decyduje się na ich chirurgiczne usunięcie z prostych względów – duże haluksy uniemożliwiają kupno odpowiedniego obuwia, nie wspominając nawet o walorach estetycznych (czy też ich brakach). Taka operacja stopy jest stosunkowo prosta, choć oczywiście jak każdy zabieg chirurgiczny może wiązać się z różnego rodzaju komplikacjami oraz powikłaniami.

Operacja haluksa - stopa po zabiegu

_ Stopa po operacji haluksa _

Różnego rodzaju operacje kręgosłupa też nie należą do rzadkich. Operacja kręgosłupa niejednokrotnie musi być wykonana u pacjentów po wszelkiego typu wypadkach, na przykład komunikacyjnych, niekiedy takie zabiegi są wykonywane z przyczyn takich jak zwyrodnienia, które z wiekiem mogą pojawiać się u znacznej części pacjentów.

Endoproteza kolana – wstawiać czy nie?

Operacje na stawach również są bardzo popularne. Kto z nas nie słyszał o endoprotezie kolana? Dzięki możliwościom jakie daje nam wstawianie sztucznych stawów, ludzie, którzy jeszcze kilkadziesiąt lat temu skazani byliby na wózek inwalidzki, dziś normalnie chodzą. Oczywiście taki zabieg musi poprzedzać artroskopia kolan, jednak zazwyczaj nie ma w niej żadnych przeciwwskazań do wstawienia endoprotezy kolana.

Medycyna daje nam coraz to nowe możliwości na przedłużanie ludzkiego życia oraz poprawianie jego jakości. Korzystajmy z możliwości, jakie daje nam współczesna wiedza medyczna.